Utisci i Reportaže Francuski ski centri – svaki put novo iskustvo - 5 deo

Francuski ski centri – svaki put novo iskustvo - 5 deo

Val Thorens | 05.01.2020. | Skijanjer.rs
valthorens 191219 25 nn

Val Thorens, četvrtak 19.12.2019.
Novo jutro u ski centru Val Thorens. Nakon doručka u hotelu Academie des Neiges okupljamo se u skijašnici hotela, uzimamo opremu i pravo iz nje izlazimo na ski stazu. To je široki plato u dnu naselja – Road Pointe des Pistes, koji se lagano spušta niz dolinu.

Što se tiče vetra, prognoza baš nije naklonjena, duvaće sve jače, a ono što nam svima znači, vidljivost je doba.

Jefry - ESF

Ispred nas već čeka naš poznanik od juče, Jefry, ski instruktor Nacionalne škole skijanja ESF (Ecole du ski francais) veseo, mlad momak koji će i danas biti naš vodič po ski sktazama Val Thorensa. Sa nama, kao i predhodnih dana, svo vreme zajedno skija i naša Gordana, domaćin i organizator ove press ture, iz asocijacije Atout France.

Gordana, Slađana, Miroslav i Zoran

Krećemo, levo i desno se nižu polazne stanice žičara koje vode na deo skijališta prema Orelle-u, prema vrhu Peclet ili ka prelazu prema dolini Merbel. Spuštajuči se tako niz dolinu možete stići do poslednje u nizu, prethodnog dana pominjane žičare „Plan de L’Eau“ koja pripada skijalištu Val Thorens, ili se (ako imate skipass 3Doline) dalje niz dolinu Bellevue spustiti do Les Menuires-a.

ski restoran „La Marine“

Jefry nas usmerava, malo niže od hotela sa leve strane, na žičaru „Cascades“ sa koje nastavljamo vožnju plavom stazom „Dealles“. Prolazimo pored ski restorana „La Marine“ i lagano se ponovo spuštamo na plato pored naselja Val Thorens.

Miroslav ispred žičare Plein Sud

Pri kraju nadselja desno se uključujemo na žičaru „Plein sud“, To je strana skijališta koja vodi prema Meribelu. Trasa ove žičare se završava na istom mestu kao i žičara „Pionnires“ koju smo vozili juče na kraju dana, neposredno iznad kafea La Folie Douce.

Pogled sa žičare na hotel Altapura

Dve žičare Plein sud i Pionnires se ukrštaju i imaju zajednički stub

Vožnju nastavljamo žičarom „3 Valllees“ koja nas diže na prevoj „Col de la chambre“ na 2,850 m/nv. Ovaj prevoj predstavlja tromeđu između tri skijališta.

Pogled na prevoj Col de la chambre

Pravo, sa druge strane prevoja je srednja dolina Meribel. Sa ovog prevoja, jednim dugim spustom stazom „Lac de la chambre“, može se doći do Meribal Mottareta pa i nižih naselja u ovoj dolini.

3 Doline raskrsnica

Levo, ostajući u istoj dolini Bellevue, stazom „Mont de la chambre“ može se spustiti do Croisette, centralnog ski platoa u skijalištu Les Menuires.

Levo  Les Menuires, desno Meribel. Mi se vraćamo u Val Thorens.

Mi se vraćamo nazad u Val Thorens, vodič Jefry nas usmerava na plavu stazu „Pluviometre“. Dok vijuga između brda, staza je dodatno zaklonjena od vetra pa nam vožnja još više prija.

Ski staza „Pluviometre“

Pravo sa desne strane staze hotel Altapura

Spuštamo do dna naselja, a zatim nešto niže sa leve strane ulazimo na žičaru „2 Lacs“. Sa leve strane ove žičare je Ski cross staza, kao i snow park. Tu je i polaz BEE FLYING - Double ZIP line koji spušta u naselje i koji smo trebali da vozimo, ali na žalost zbog vetra ne radi.Duž 1800m duge sajle u slobodnom padu se pređe visinska razlika od 65 m-

BEE FLYING - Double ZIP line  (foto: Valthorens.com)

Pogled na zajedničku polaznu stanicu gondola Caron - Carin

Veznom stazom stižemo do polaznih stanica žilčara „Portette i Moraine“, a zatim spuštamo stazom „Combe de thorens“. Sa leve strane nailazimo na jedinstveni „Igloo BAR“ . To je prilika da se sklonimo od vetra kao i popijemo piće koje su ljibazni domaćini Iglo Bara poslužili.

Igloo BAR

Nastavljamo spust prema naselju. Zbog jakog vetra sve više žičara prestaju sa radom iz sigurnaosnih razloga.  Žičara „Plein sud“ je u pogonu, dižemo se njome, a zatim  spuštamo u centralni deo naselja.

Žičara "Plein sud" i gonola "Carin" imaju zakednićki stub

Pogled sa žičare "Plein sud" - Skijaški i autumobilski saobraćaj je dobro regulisan

Staza Plein sud

Bliži se vreme ručka koji je dogovoren u ski restoranu „Chaslet des 2 Lacs“, a da bi do njega stigli, moramo se popeti žičarom „Moutiere“.  Dok smo prilazili polaznoj stanici ove žičare uvideli smo da je ona a i ostale žičare u ovom delu (Caron, Biosmint) zatvorene.

Ulaz u gondolu Carin

Nema drugog, jedina mogućnost je gondola „Carin“  za povratak u naselje. Vozeći se gondolom, Jefry nam ukazuje na najvišu automobilsku stazu za vožnju na ledu u Evropi „Ice Driving“ koja je jedinstvena atrakcija ovog ski centra. Ne samo profesionalni vozači već i svi zainteresovani posetioci mogu oprobati ovu stazu u vožnji bagi vozila. Na žalost, nama vremenski uslovi to nisu dozvolili.

Ice Driving“  (foto: valthorens.com)

Zbog novonastale situacije, naš domaćin Gordana u hodu organizuje promenu plana. Umesto u restoranu „Chaslet des 2 Lacs“ do koga ne možemo stići, ručaćemo u restoranu u centru val Thorensa „A la Maison“.

Vožnja pokretnim trakama

Zbog jakog vetra, Jefri se odlučuje da do restorana stihnemo uz pomoć tri pokrivene ski trake koje podižu skijaše duž pomenutog centralnog platoa u dnu naselja Roand point des pistes. Treća traka nas izvlači u centar „Place Caron“ gde se nalazi i naš restoran.

Pogled na donju stanicu ZIP line-a

Treća ski traka nas dovodi do centra. Ski staze se pružaju kroz grad

Tokom ručka sa Jefry-jem razgovaramo između ostalog i o uslovima za rad ski instruktora u Val Thorensu, koji su slični onim koje imaju i naši instruktori na Kopaoniku.

Restoran „A la Maison“.

Obzirom da nam je ovo poslednji dan boravka u Val Thorensu, posle ručka nastavljamo sa skijanjem i pored sve jačeg vetra. Pozdravljamo se sa Jefry-jem koji završava svoj angažman sa nama. Tu na domak nam je žičara "Pionniers", penjemo njome i ubrzo vidimo da ona jedina radi u tom sektoru.

Na žičari "Pionniers" - zgrada sa mini morisom na krovu je jedna od velikih garaža u Val Thorensu

Sa platoa Plein sud spuštamo se nazad u naselje. I žičara Pionniers je prestala sa radom, pa nam je jedina preostala opcija gondola Peclet, koja na dva kabla izvlači velike kabine u koje može da uđe više desetina skijaša.

Prolaz ispod žičara koje vode ka Col de la Chambre

Gondola Peclet nas izvlači do svog vrha na 2.942 m/nv. Dok se vozimo prema vrhu razmišljamo, ako gore jako duva vratićemo se gondolom nazad.

U kabini gondole Peclet

Miroslav ukazuje na visinu na kojoj se nalazimo

Gornja stanica gondole Peclet

Nakon nekoliko napravljenih snimaka na vrhu, i pored vetra odlučujemo da se na skijama vratimo nazad. Poslednju vožnju dana spuštamo plavom stazom „Tete ronde“. Paralelno sa ovom  stazom se pruža i atraktivna sankaška staza - Toboggan „Cosmojet“ koja je najduža u Evropi, a spust na sankama traje 45 minuta.

Pogled na Val Thorens sa vrha gondole Peclet

Negde na polovini staze kojom spuštamo udari vetra su postali baš žestoki, vidljivost mala, pa smo se uz dosta teškoća spustili u podnožje trudeći se da tokom spusta budemo jedni drugima u vidokrugu.

Stižemo u podnožje do naselja poslednjim spustom ovog dana u kome baš i nismo uživali. Na skijama dolazimo do donjeg ulaza u hotel koji vodi direktno u skjašnicu. Tu ostavljamo opremu rentiranu pre četiri dana u ski servisu u les Menuires-u, oni će već doći da je pokupe.

Pogled iz sobe hotela

Pauzu do večere sam iskoristio za kraći odmor ali i odlazak u kupovinu. Val Thorensa obiluje brojnim prodavnicama i marketima duž ulica, ali većina ih je grupisana u dva velika tržna centra „Galerie de Caron“ i „Galerie de Pecler“. Kupujem suvenire i sitnice potrebne za sutrašnji povratak.

Oko 20h se okupljamo na recepciji hotela radi odlaska na večeru. Nakon današnje promene restorana u kome smo imali ručak, Gordana nam saopštava da ćemo večeru imati u najprestižnijiem hotelu u Val Thorensu – ALPTAPURA 5*.

Kraćom šetnjom stižemo do hotela Altapura i odmah po ulasku smo impresionirani enterijerom skijaškog hotela kategorije 5* u skandinavskom stilu u kome preovlađuju drvo i kamen. Hotel je krajem 2019. po treći put, nakon 2014 i 2017. godine, osvojio priznanje „World Ski Awards“ najboljeg ski hotela u Evropi. Nalazi se pored same ski staze i polazne stanice žičare  „Plein sud“ , sa vrhunskim SPA centrom, otvoreno-zatvorenim bazenom, barom sa sunčanom terasom, sa dva tematska restorana (sir i riba) kao i trećim restoranom sa neverovatno bogatim izborom jela koja se tu pred vama i za vas pripremaju. Svemu treba dodati i vrhunski komfor u nekoliko tipova soba i apartmana…. Sve je dodatno podređeno gostuima pa i onima koji dolaze porodično, od igraonica i usluge čuvanja i animacije za decu do ski šopa i mogućnosti rentiranja najsavremenije ski opreme.

Ono što nas je  posebno impresiniralo, je doček direktorke hotela gospođe Emilie Pajević, francuskinja srpskog porekla na tečnom srpskom jeziku. U hotelu radi još 18 radnika iz Srbije.

O hotelu, a i zanimljivoj životnoj priči gospođe Emili (koja jer ime dobila po pesmi Zdravka Čolića), možete pročitati u reportaži objavljenoj u novogodišnjem broju dnevnog lista Novosti koji je napisala gospođa Slađana Matić koja je bila deo ekipe na ovoj press turi.

Nešto pre ponoći napuštamo hotel. Emili nas ispraća a Stefan iz Priboja nas vozi do našeg hotela.

Na stazama Val Thorensa tokom noći krstare mašine za tabanje snega

Sutra je dan povratka, treba se spakovati i rano ustati….